Home sweet Home

Nu har jag klivit mina sista steg på vägen genom mitt livs största resa.

Jag har vuxit i mig själv, sett platser jag inte trott fanns, träffat människor från alla världens hörn, skrattat, gråtit och helt enkelt njutit av att leva. Upptäckte nu vid min hemkomst att jag njutit lite för mycket av maten också, det får jag ta tag i nu när verkligheten står på trappen.

Vägen hem gick förvånansvärt snabbt. Jag flög med Emirates och mina 23h i luften flög fram (haha..).

Att få träffa familjen igen var rätt obeskrivligt, jag som både är emotionell och hemmakär.

Hoppas det varit kul att följa med på min resa! Nu fortsätter bloggen i vanlig ordning.

Puss och kraaaam

Kompenserar mitt unnande med en fin bränna

Milford sound

Hej!
Sista utflykten i Nya Zeeland var en busstur till Milford sound vilken är en vacker fjord bland berg och regnskog. Äventyrare har klassat Milford som en världsserdhet och jag förstår varför.

Turen tog allt som allt 12h i och med att vägen dit var lång, men ack så vacker!
Vi åkte bland sagolika berg, genom moln och regnskog, upp över toppar och ner genom dalar. Som om vi var omringade av orörd natur i sin finaste skepnad.

Själva Milford bjöd på allt från vattenfall till sälar.

Så av smman av kardemumman får dagen 10 av 10 i betyg. Jag låter bilderna tala för sig själva.
KRAM

Glenorchy

Igår var en dag jag kommer minnas för resten av mitt liv. Jag blev upplockad på stationen på morgonkvisten där det sedan var av mot Glenorchy och Paradise. Vägen dit var fantastiskt vacker.

Själva turen var en 4W drive runt i området där guiden visade massor av inspelningsplatser från LOTR. Jag är glad att jag tog mig igenom filmerna innan, annars hade jag inte förstått någonting.

Efter bilturen åkte vi till Dart river där bergen Misty mountains från LOTR finns. Där stod ett gäng hästar som väntade på att få ge sig ut i terrängen. Ritten var helt fantastisk, det är alltid lika underbart att komma upp på hästryggen.

Jag tänkte lägga upp lite bilder från dagen, dock orkar jag inte lägga upp så mycket eller dra all info då det kommer bli alldeles för mycket. Jag får helt enkelt visa och berätta när jag kommer hem, för den som en nyfiken.

Kram på er!

Vägen till Glenorchy!

På vift

Livet

Misty mountains

Jag och filmstjärnan Oscar som varit med i Sagan om ringen!

En del av mig vill stanna kvar här och jobba. Jag älskar att resa men det är inte ofta jag känt mig så hemma i ett främmande land så som jag gjort här!

Isengard! Tornet var knappt en meter högt. De jobbade på detaljerna och förstorade det sedan i datorn.

Skyline & isbar

Det är så vackert här. Jag har hittat mitt nya smultronställe.

I förrgår åkte jag lådbil med en vän uppe på QT hill. Vi tog linbanan upp. Utsikten var fantastisk och lådbilen barnsligt rolig.

På kvällen var jag på en liten pubrunda med Madde som jag träffat hemma. Det var kul att hänga med lite svenskar. Vi började på ICE bar som är stadens största isbar!

Mysig frukostutsikt!

Påväg upp till lådbilsbanan!

Nina!

Utsikt över Queenstown

Lake Wakatipu & lådbilsbanan

Sunset

ICE bar! Där jag dessutom hittade pengar i jackan jag fick låna

Saturday night

Idag har jag tagit en drink med en tjej i mitt rum. Det var hemskt trevligt.

Nu har jag ätit ost och kex och myst ner mig i sängen, trivs så bra i det här rummet så det är underbart.

Kram på er!

Tog den här bilden nyss, helt oredigerad. Wow.

Nya Zeeland

Hej allesammans!

Jag tror att de flesta har koll på att jag inte längre befinner mig på australiensisk mark. Det är det som är så skönt med frihet, jag ville åka till Nya Zeeland, så jag åkte till Nya Zeeland!

Jag ska vara här i 9 dagar (varav 4 redan gått). Queenstown är fantastiskt vackert. Den lilla staden är en skidort under vinterhalvåret vilket asspeglas i arkitekturen, inredningen på sina håll samt att staden omrings av höga bergstoppar.

Nu är det sommar här så nu är det istället äventyrsaktiviterer som är i fokus. Här kan man göra allt från att hoppa bungee jump och fallskärm och slänga sig ut i linbanor till att ta sig an olika vattensporter. Personligen är jag här för att se så mycket vacker natur som möjligt. Jag älskar ju fina vyer och just NZ är känt för sina säregna landskap. Speciellt den södra ön, där jag befinner mig.

Den här resan är den första jag gör ensam i mitt liv. Jag är stolt över mg själv som valde att börja på andra sidan jorden. Det är dock väldigt skönt och jag känner att jag behöver vara ensam lite, det ger så otroligt mycket.

Dagarna som gått har jag fyllt med promenader, god mat, lite shoppning, filmtittning av Sagan om ringen (eftersom mycket är inspelat här omkring), Skippers Canyon jetboat och ett fårrus. De två sistnämnda händelserna tänkte jag berätta lite mer om.

Igår åkte jag, tillsammans med ett gäng andra glada turister, i en liten buss upp i bergen. När jag säger att chauffören körde precis på kanten av vägen näst intill ett permanent stup överdriver jag inte. Adrenalinet pumpade konstant i överlevnadssyfte, men även för att vyerna gjorde att vi körde som i en saga. Det är svårt att beskriva hur fint det är här i NZ på sina håll.

Skräckfärden uppe i bergen var såklart ett medvetet val och jag bokade just den turen för att få med den delen. Huvudevenemanget var egentligen själva Jetboaten. Så efter bergstutten kom vi till slut ner till en klarblå flod där vi hoppade in i en båt, en båt som i sin tur sladdade iväg snabbare än blixten. Föraren var så grymt duktig! Han körde jättenära bergskanterna och sladdade förbi stora klippblock. Jag kom på mig själv att skratta av glädje, det var som att åla bergochdalbana. Vi åkte även förbi en plats där de spelat in LOTR.

Idag var jag på Run of The wools. Evenemanget är till för att inviga någon sport och de hade riggat staket längs en av huvudgatorna för att sedan låta ett hundratals får springa genom staden. Mitt i allt upptäckte jag att en av förbönerna var min chaufför från Jetboaten. Så han kör både snabba båtar och tar hand om får? Kul omväxling. Men Nya Zeeland är väldigt litet.

Ikväll ska jag gå ut med en tjej som jag träffat hemma i Sverige.

På måndag och tisdag blir det fler roliga aktiviteter, jag berättar med om de sen.

För övrigt bytte jag hostel idag. Bor på Adventures backpackers vilket är det BÄSTA hostlet jag varit på! Rummet är så mysigt och fräscht, jag har en underbar utsikt, det finns gratis hår och plattång, hudvårdsprodukter och Wi-fiet är både snabbt och gratis. Man får även låna mountain bikes, go pros and you name it. Som min Roomie sa nyss "where's the catch?".

Hoppas ni har det bra där hemma!
KRAM

Deras säkerhetsvideo var inspelad på stranden med kända surfare runt om i värden som demonstrerade säkerhetsrutinerna. Första gången jag fastnat i en säkerhetsfilm på ett flyg.

Queenstown & lake Wakatipu

Stranden. Det är ca 9 grader i vattnet pga glaciärerna.

Juste, jag var även på bio. Såg komedin "Dirty grandpha", riktigt rolig. Innan filmen sa de "please, be a tidy kiwi".

Har köpt mig en head scarf

Inspelningsplats från LOTR. När frodo och en Älva (eller vad det är för varelse) blir jagade av svarta ryttare

DET HÄR VAR SÅ KUL

En gammal bungystation. Eftersom de bygger högre hela tiden så konkurrerar de ut varandra

Beachen! Dock bara 7 grader i vattnet då de kommer från glaciärerna

Här är scenen från filmen jag skrev om några bilder ovanför

Mitt fina rum! Sover i understa hörnsängen