Konstruktiv kritik

Tänkte prata lite om självbildens påverkan. Varför? Skrev nyss ett arbete om det (3 månader sent yeey) och så såg jag en intervju igår med en bra kommentar. Självkänslan speglas lite i självbilden man har av sig själv och den påverkas mer eller mindre beroende på vad andra tycker om en, eller vad man uppfattar att andra tycker om en. Ju mer man negativt påverkas av vad andra tycker desto lägra självkänsla har man i den situationen. För just det, det är viktigt att man förstår att bara för att man kanske känner sig lättpåverkad (tolka mig rätt) på till exempel sociala medier betyder det inte att man inte kan ha en supersjälvkänsla med en speciell vän eller i skolan. Detta kan vara rätt självklart för många men jag tror fler kan ha svårt att se att man faktiskt består av många delpersonligheter.
 
Nej jag ska inte trassla in mig så mycket i vad självbilden är och allt vad det innebär utan jag tänkte fokusera på vad man kan ha i bakhuvudet om man känner att en negativ kommentar är på väg mot en och man genast blir obekväm. Det är otroligt lätt att säga "men det spelar verkligen ingen roll vad andra tycker." Nej, det gör det faktiskt inte i de flesta fallen. Men jag tror det är viktigt att lära sig se vad som är konstruktiv kritik, vad som är ren skit och vad personen som säger det försöker få ut av att säga det. William Spetz sa i den där intervjun jag nämnde att "folk brukar kalla mig neger men det känns inte så konstruktivt, ba aha hehe ja du tycker jag är neger, jag ska försöka ändra på det!". Jag tror ni förstår mig poäng. Om man kan blir det enklare att ta jobbiga omdömen om en om man bara tar ett steg ut ur sig själv och se händelser objektiva. Då är det enklare att skapa ett plank som alla kommentarer oberört studsar bort på.
 
Slutligen är det där med om kritik är konstruktiv eller inte viktigt tror jag, för är den det kan man glatt ta till sig den för att utvecklas än mer. Så fort du inte tjänar något på vad någon har att säga om dig så är det den säger onödigt att lägga dyrbar energi på. Så fort du inte tjänar något på vad någon säger men den som ligger bakom orden gör det så är den personen onödig.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0